سال 1402: مهار تورم، رشد تولید

English امروز: یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

شیخ تبار،معاون صیدوبنادر ماهیگیری شیلات مازندران مطرح کرد:آغاز صید ماهی کیلکا در دریای مازندران پس از وقفه سه ماهه

تاریخ: 12:22:53 1395/03/30 بازدید: 597
شیخ تبار،معاون صیدوبنادر ماهیگیری شیلات مازندران مطرح کرد:آغاز صید ماهی کیلکا در دریای مازندران پس از وقفه سه ماهه



      








Image result for ‫عکس کیلکا‬‎

شیخ تبارمعاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران از آغاز صید ماهی کلیکا  پس از یک وقفه داوطلبانه سه ماهه در بخش مازندرانی دریای خزرخبرداد.

                   به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات مازندران،شیخ تبارمعاون         صیدوبنادرماهیگیری شیلات مازندران  بااشاره به اینکه بر اساس تصمیم شیلات هر ساله فروردین ماه زمان رسمی تعطیلی صید کیلکاست،خاطرنشان ساخت:امسال صیادان با مشاهده تخم ریزی ماهیان ، از اول اردیبشهت تا بیست و پنجم خرداد به مدت 55روز نیز به صورت داوطلبانه صید را تعطیل کردند و وارد دریا نشدند.

عباسعلی شیخ تباردرادامه افزود:کیلکا گیران مازندران که از حدود سه ماه پیش به خاطر فراهم کردن مجال تخم ریزی کلیکا ، صید این گونه را به صورت رسمی و داوطلبانه متوقف کرده بودند ، از سه روز قبل دوباره به دریا زدند.
این مقام مسئول ارتقاء آگاهی صیادان نسبت به حفظ و تکثیر طبیعی گونه های آبزیان در دریای خزر را علت تعطیلی داوطلبانه صید کلیکا در این مدت دانست .
وی اظهارداشت : صیادان مازندرانی با 44 فروند شناور برای صید کیکا وارد دریای خزر شدند و پیش بینی می شود امسال به خاطر بازندگی های مناسب در فصل بهار صید مناسبت تری نسبت به سال های قبل داشته باشند.
بازندگی بهاری و ورود آب شیرین رودخانه ها به دریا سبب می شود تا تغذیه ریزپلانکتون ها به عنوان غذای اصلی ماهیان کیلکا بیشتر شود .
بر اساس آمار هواشناسی مازندران ، مقدار بارش فصل بهار امسال نسبت به سال قبل حدود 15درصد بیشتر بوده است.
شیخ تبار گفت : تمامی شناورهای صید کیلکا در بندر صیادی بابلسر مستقرند و در روزهایی که شرایط آب و هوایی مناسب باشد ، به دریا می روند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران مقدار صید سال قبل کیلکا را 14هزار و 500تن اعلام کرد و بیان داشت : مازندران حدود 130 رودخانه بزرگ و کوچک دارد که 23رودخانه آن شیلاتی محسوب می شود.
معاون شیلات استان خاطر نشان کرد : 85درصد ماهیان کیلکا صید شده در مازندران تبدیل به پودر ماهی می شود و بقیه پس از فرآوری به مصارف انسانی می رسد.
وی افزود:بر اساس آمار شیلات ایران ، از سال 1380 با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر و نابودی ماهیان کیلکا، صید این گونه آبزی کاهش محسوسی یافت .
شیخ تبارتصریح کرد:تا پیش از ورود شانه دار مهاجم به دریای خزر ،صیادان استان های مازندران و گیلان سالانه 100 هزار تن کیلکا صید می کردند اما این میزان در سه سال اخیر به 23 هزار تن کاهش یافت .
کیلکا ماهیان مهم ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری ، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی ، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می شود.
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left

سایر اخبار