سال 1402: مهار تورم، رشد تولید

English امروز: شنبه 8 اردیبهشت 1403

تور صیادان مازندرانی خالی‌تر شد

تاریخ: 19:41:52 1400/12/02 بازدید: 542
تور صیادان مازندرانی خالی‌تر شد

مدیرکل شیلات مازندران از کاهش ۳۰ درصدی صید در استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شیلات مازندران، حسن اسحاقی گفت: صید ماهیا‌ن استخوانی از ابتدای فصل صید (نیمه دوم مهر) تا پایان بهمن امسال در مازندران هزار و ۲۱ تن بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۱ درصد کاهش داشت.

از ماهیان صید شده ۳۷ درصد گونه کفال، ۴۱ درصد سفید و ۲۲ درصد گونه کپور بود که به لحاظ ارزش اقتصادی ۸۶ میلیارد تومانی این میزان ماهی صید شده، ۳ درصد کاهش داشته است.

سرانه صید هر تعاونی پره ۲۰ تن بوده که ۲۹ درصد با کاهش همراه است.

۴۹ شرکت فعال پره در زمینه صید ماهیان استخوانی شیلاتی امسال در استان فعال بودند.

به گفته اسحاقی ۱۲ هزار و ۱۸۶ تن ماهی کیلکا تا پایان بهمن در استان صید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل در میزان صید ۴ درصد کاهش داشته و ارزش اقتصادی این گونه ماهی ۹۱ میلیارد تومان بود که ۱۹ درصد افزایش یافت.

سرانه صید هر شناور ۲۷۷ تن کیلکا و ترکیب گونه‌ای کیلکا ماهیان خزری ۹۷ درصد معمولی، ۲ درصد آنچویی و یک درصد چشم درشت بوده است.

۴۰ شناور صیادی در دو بندر بابلسر و امیر آباد برای صید کیلکا ماهیان خزری در استان فعال است.

به گفته اسحاقی رودخانه‌ها مأمن اصلی ماهی‌های استخوانی خزری، شرایط ایده‌آلی برای تکثیر ندارند که در این زمینه مسائلی از جمله آلودگی‌های زیست‌محیطی، فاضلاب‌ها و رهاسازی رسوبات معادن درآن موثر است و همچنین شرایط نامساعد جوی در توقف تلاش پره‌کشی صیادان و تجزیه و تولید مثل غیر اصولی را که باعث مهاجرت گونه‌های موجود به بالادست می‌شود، در کاهش صید اثر گذاراست.

فصل صید ماهیان استخوانی در آب‌های ساحلی مازندران، هر ساله از نیمه دوم مهر آغاز می‌شود و در شرایط معمول تا پایان نیمه فروردین سال آینده ادامه دارد.

Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left

سایر اخبار