سال 1402: مهار تورم، رشد تولید

English امروز: جمعه 14 اردیبهشت 1403

طرح تعديل تعاوني‌ها و صيادان پره درياي خزر اجرايي مي‌شود

تاریخ: 12:38:38 1402/05/09 بازدید: 155
طرح تعديل تعاوني‌ها و صيادان پره درياي خزر اجرايي مي‌شود
معاون صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران با اشاره به افزايش صيد غير‌قانوني و فصلي بودن صيد ماهيان استخواني درياي خزر و تعطيلي شش ماهه آن و به دنبال آن عدم بازده اقتصادي مطلوب براي تعاوني‌هاي صيادي پره، گفت: به همين منظور سازمان شيلات ايران طرح ساماندهي و تعديل تعاوني‌ها و صيادان پره را در دستور كار خود قرار داده است تا با كاهش تعداد تعاوني‌ها و صيادان به اقتصادي شدن اين فعاليت كمك كند.

 

 
به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، سيد مصطفي بهشتيان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اينكه بيش از ۸۰ درصد سبد صيد تعاوني‌هاي صيادي پره درياي خزر شامل سه گونه مهم ماهي سفيد، كفال و كپور است، گفت: سالانه بيش از ۱۳۰۰  تُن انواع گونه‌هاي ماهيان استخواني توسط ۱۱۷ شركت تعاوني صيادي پره با حدود هشت هزار نفر عضو از دريا استحصال مي‌شود.
 
معاون صيد و بنادرماهيگيري سازمان شيلات ايران ادامه داد: از طرفي صيد و بهره برداري از ماهيان استخواني درياي خزر با توجه به تكثير گونه‌هاي مهمي، چون ماهي سفيد و رها سازي آن به دريا، از وضعيت نسبتاً پايداري برخوردار بوده است در اين راستا شيلات ايران سالانه ميليون‌ها قطعه بچه ماهي را به منظور ترميم ذخائر آبزيان از طريق مراكز بازسازي و حفاظت از ذخائر ژنتيكي در دريا رهاسازي مي‌كند.
 
به گفته وي، در سال گذشته بيش از ۲۹۰ ميليون قطعه بچه ماهي سفيد، ۱۳ ميليون بچه ماهي سيم،    ۷.۵ ميليون قطعه بچه سوف، ۲۷ ميليون بچه ماهي كلمه، سه ميليون قطعه بچه ماهي كپور تالابي، ۴۶ ميليون بچه ماهي كپور دريايي توسط سازمان شيلات ايران تكثير و در دريا رهاسازي شد.
 
وي افزود: همچنين با توجه به باور و اعتقاد ارزشمندي كه در بين جامعه صيد ماهيان استخواني استان‌هاي شمالي كشور ايجاد شده است هر ساله اقدامات مناسبي براي احياء و بهبود ذخاير ماهيان استخواني جهت كمك به تكثير طبيعي انجام مي‌شود.
 
بهشتيان يادآور شد: اين طرح در سه محور احداث استخر در اراضي مجاورت تعاوني‌هاي صيادي پره، احداث استخر در مجاورت رودخانه‌ها و طرح حفاظت از رودخانه‌ها براي مهاجرت آبزيان دريايي به مناطق بالا دست اجرا مي‌شود و سال گذشته بيش از ۴۲ ميليون قطعه بچه ماهي سفيد بچه ماهي با اين روش در دريا رهاسازي شد.
 
اين مقام مسئول در سازمان شيلات ايران، تصريح كرد: با اين حال به دليل افزايش صيد غير‌قانوني و فصلي بودن صيد اين گونه از آبزيان و تعطيلي شش ماهه آن، تعاوني‌هاي صيادي پره بازده اقتصادي مطلوبي نداشته و وضعيت درآمدي صيادان و تعاوني‌هاي پره چندان مناسب نيست.
 
وي بيان داشت:  به همين منظور شيلات ايران طرح ساماندهي و تعديل تعاوني‌ها و صيادان پره را در دستور كار خود قرار داده است تا با كاهش تعداد تعاوني‌ها و صيادان به اقتصادي شدن اين فعاليت كمك كند.
 
به گفته معاون صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران، سازمان شيلات ايران ضمن تداوم برنامه تعديل، طرح چند منظوره شدن تعاوني‌هاي صيادي پره از طريق مشاركت بيشتر صيادان در پرورش آبزيان و پرورش ماهي در قفس و توسعه گردشگري در جايگاه‌هاي تعاوني‌هاي صيادي پره را اجرا و زمينه درآمدي جديدي براي اين تعاوني‌ها را فراهم ساخته است.
 
بهشتيان تاكيد كرد: همچنين سازمان شيلات ايران اقدامات اجرايي براي بازسازي ذخاير ماهيان استخواني با مشاركت بهره برداران را همچنان در دستور كار خود دارد.
 
پیوست: دانلود
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left

سایر اخبار