سال 1402: مهار تورم، رشد تولید

English امروز: جمعه 14 اردیبهشت 1403

صادرات آبزيان ايران به چين و روسيه، دستاورد ديپلماسي فعال دولت سيزدهم است

تاریخ: 10:15:57 1402/06/02 بازدید: 179
صادرات آبزيان ايران به چين و روسيه، دستاورد ديپلماسي فعال دولت سيزدهم است

رييس سازمان شيلات ايران گفت: ديپلماسي فعال دولت سيزدهم باعث شد طي تفاهمي صادرات آبزيان ايران به بازار چين و روسيه راه پيدا كند.

به گزارش روابط عموموی شیلات مازندران به نقل از روابط عمومي سازمان شيلات ايران، سيد حسين حسيني در گفت و گويي به مناسبت هفته دولت افزود: صنعت شيلات در ايران با توليد يك ميليون و ۳۵۲ هزار تن محصولات شيلاتي كه ۷۵۱ هزارتن در حوزه صيد و صيادي و ۶۰۱ هزارتن در حوزه آبزي پروري در غرب آسيا رتبه اول و به عنوان پيشرو در حوزه توليد پروتئين آبزيان در منطقه است و در صيد فراساحلي در اقيانوس هند با ۸۰۰ شناور با ۱۷۰ هزارتن رتبه دوم در ۳۲ كشور و در غرب اقيانوس هند رتبه اول را داريم.

معاون وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: زيرساخت هاي حوزه صيد و صيادي با ۲۲۷ نقطه تلاقي، ۷۰ بندر صيادي ، ۱۲۰ اسكله تخليه و ۳۷ اسكله هاي مردمي بيشترين سازه و زيرساخت را در حوزه صيد و صيادي داشته باشيم كه در واقع به بركت نظام جمهوري اسلامي ايران كه بيش از ۹۸ درصد اين زيرساخت ها بعد از پيروزي جمهوري اسلامي ايران اتفاق افتاده است.

وي اظهارداشت: در دولت مردمي سيزدهم اتفاقات خوبي براي صيانت از ذخاير اتفاق افتاده از جمله تامين اعتبار در سفرهاي استاني براي پنج مركز بازسازي ذخاير، تامين اعتبار براي ايجاد زيستگاه هاي مصنوعي كه ۱۰ هزار زيستگاه رهاسازي شده است.

به گفته رييس سازمان شيلات ايران، پنج هزار زيستگاه در حال رهاسازي است، ۱۵۰۰ زيستگاه در هفته دولت اتفاق افتاده و ۳۵۰۰ زيستگاه در حال ساخت براي رهاسازي در صيدگاه ها است.

حسيني گفت: دريا به سه قسمت آبهاي كم عمق ، عميق، سطحي تقسيم مي شود در آبهاي كم عمق صيد بي رويه وجود دارد اگر ما بحث بازسازي و زيستگاه ها را جدي نگيريم اين اتفاق چالشي جدي خواهد داشت.

وي افزود: در بحث آبهاي بين المللي پايبندي نظام جمهوري اسلامي ايران بعد از تمهيداتي كه انجام شد بعد از ۱۶ سال حق عضويت ما به سازمان مديريت اقيانوس هند (اي تي سي) د رهمين دولت با مشقات زياد در تحريم ها انجام شد كه پايبندي ما به ۷۳ درصد رسيد كه تثبيت فعاليت د راين حوزه حائز اهميت است.

ييس سازمان شيلات ايران با اشاره به بحث اقتصاد دريا پايه كه يكي از نقش آفريني هاي خوبي به عنوان درون زا بودن سرمايه گذاري در حوزه شيلات به آن متصور است تصريح كرد: نقش آفريني هاي خوبي سازمان شيلات ايران هم با دبيرخانه توسعه سواحل مكران و هم در برنامه هفتم توسعه احكام پيشنهادي براي اينكه بتوانيم از دريا به عنوان پايه زيستي با احتساب ۵۸۰۰ كيلومتر سواحل و از كرانه و پس كرانه و فراپس كرانه به عنوان آبزي پروري از جايي كه امكان توليد پروتئين هاي ديگر وجود ندارد با توجه به قدرت مانور شيلات از اين ظرفيت استفاده كنيم كه با زيركشت رفتن ۱۷ هزار هكتار مزرعه ميگو، ۶۱ هزارتن توليد ميگو ما بوده است.

وي اظهارداشت: در برنامه با توجه به مطالعات انجام شده ۲۰۰ هزارهكتار قابليت زيركشت را دارد كه با تاكيد مقام عالي وزارت و اولويت قراردادن سرمايه گذاري در بحث صنعت شيلات هم به صورت توسعه افقي و عموي ۴۰ هزار هكتار را در برنامه داريم كه در گام اول ۲۴ هزار هكتار از محل مولدسازي در دستور كار قرار گرفته است.

حسيني گفت: در شمال كشور هم در استان گلستان ۶ هزار هكتار در قميشان از محل مولدسازي و املاك مازاد ۱۷۵۰ ميلياردتومان وزير جهاد كشاورزي براي زيركشت رفتن و زيرساخت هاي اين موضوع اختصاص دادند.

به گفته وي، در بنادر هم در واقع چيزي حدود ۷ ميلياردتومان و در گام اول از محل مولدسازي در واقع تامين اعتبار شده است.

معاون وزير جهاد كشاورزي اضافه كرد: در آبهاي داخلي، بحث خاويار پرورشي است فقط مگاپروژه پرورش ۵ هزارتني خاويار حدود ۷۰۰ ميليارد در هفته دولت ۱۵۴ پروژه شيلاتي با اعتبار ۲۵۰۰ ميليارد تومان كه توليد ۱۸ هزارتن محصولات شيلاتي و ۱۷۰۰ اشتغال مستقيم و ۳ هزار نفر اشتغال غيرمستقيم را به همراه خواهد داشت.

وي اضافه كرد: در سال گذشته در صنعت شيلات با توجه به سامانه اشتغال ۱۲ هزار اشتغالزايي در اين صنعت اتفاق افتاد با جذب ۱۱ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري كه نسبت به ۲۵۰۰ ميليارد تومان ركورد قبلي حدود چهار برابر بوده است كه نشان دهنده استعدادها و توجه ويژه به اين صنعت براي امنيت غذايي و توليد غذا خواهد بود.

صدور ۸۴۰۰ مجوز صيادي /بارگذاري كاربرگ هاي صدور مجوز تا يك ماه آينده

حسيني درباره صدور مجوزها در استان هاي ساحلي كشور گفت: دريا از لحاظ ذخيره و ارزيابي به ذخاير برداشت شده و ذخاير كمتر برداشت شده تقسيم مي شود كه با توجه به رويكرد تغيير كمي و كيفي و تغيير روش صيد مخرب و بي رويه به سمت سلكتيو و لانگ لاين پيش مي رويم.

وي ادامه داد: فرصت جديدي براي ايجاد زمينه براي توسعه صيد و صيادي با همكاري هيات مقررات زدايي اتفاق افتاد كه ۹ خدمت و زيرخدمت براي صنعت شيلات از جمله آبزي پروري، صيد و صيادي و صنايع تبديلي تعريف شده است كه همه اينها در درگاه نشست و فقط در حوزه صدور مجوزها جلسه اي كه اخيرا تشكيل شد در وزارت اقتصاد و دارايي اشكالات كوچكي بود كه قرار شد رفع شود تا يك ماه ديگر كاربرگ ها بارگذاري مي شود.

به گفته رييس سازمان شيلات ايران، بعد از طي فرايند يكسري استاندارها به لحاظ تخصصي و اجتماعي انجام شد تاييد مي شود و متقاضيان براي ادامه فعاليت براي ثبت شناورها (زيرا شناورها بايد استانداردهاي سازمان بنادر كه متولي اين موضوع است را داشته باشند) مراجعه خواهند كرد و با مديريت تقويم زمان بندي شده و امكان فعاليت پايدار مي توانند از حالت در واقع غيرمجاز و غيررسمي براي نظارت بيشتر ساماندهي شوند.

لزوم اصلاح قانون؛ براي جلوگيري از نقل و انتقال مجوزها

وي درباره خريد و فروش مجوزهاي صيد و صيادي پيش از ايجاد درگاه الكترونيك مجوزها گفت: يك اشكال اساسي كه وجود داشت وقتي مجوزي محدود مي شود به خاطر برخي از موارد كه بحث هاي تخصصي است مثل مجور شكار كه سازمان منابع طبيعي براساس ظرفيت موجود صادر مي كند، در دريا هم همين است وقتي محدود مي شود يك نابساماني در اين حوزه اتفاق مي افتد.

معاون وزير جهاد كشاورزي درباره خريد و فروش مجوزها پيش از ايجاد درگاه ملي صدور مجوزها افزود: قيمت ها پيش از اين در اختيار مردم به صورت غيررسمي بود، قيمت هاي متعدد براي اين متصور بود و اين خودش يك نگران كنندگي را داشت كه در اصلاح قانون حفاظت از قانون آبزپروري اين است كه اجازه نمي دهد كه خريد و فروش مجوز به عنوان يك امتياز از انفال انجام مي شود بايد ممنوع باشد.

وي با تاكيد براينكه نگاه ما اين است كه مجوز صادر شده قابل انتقال نباشد گفت: اين موضوع در قانون حفاظت منابع آبزيان ديده نشده بود ما به دنبال اين موضوع هستيم كه اصلاح شود.

حذف امضاهاي طلايي در صيد و صيادي

حسيني تصريح كرد: اكنون مهم ديگر مجوز نيست پايداري شغل را بايد مديريت كنيم بالاخره دريا يك ظرفيتي دارد كه همه نمي توانيم از آن ظرفيت بهره برداري كنيم و اين حرف درستي است كه براي نظارت بر صيدهاي غيررسمي، امر ساماندهي اتفاق بيفتد كه با همكاري كه با هيات مقررات زدايي داشتيم علاوه بر دخالت فردي و حذف امضاهاي طلايي و يك شفاف سازي فعاليت كار بسيار بزرگي بود كه اين دولت انجام داده بود كه ما تمام قد اين موضوع را پيگير هستيم و اين يك كار انقلابي بود كه در اين دولت انجام شد.

وي گفت: نگران اين هستيم زيرا همه صيادان را نمي توان در دريا جا داد بلكه بايد به اندازه ظرفيت و به صورت شفاف و يكسان از اين ظرفيت استفاده كنند و كنترل و نظارت انجام شود كه براي نسل هاي آينده باقي بماند اين ملاحظات تخصصي و فني در كنار ملاحظات اجتماعي در پايداري صيد و صيادي و شغل كمك كند.

به گفته حسيني، اكنون در حوزه صيد و صيادي ۱۳۵ هزار نفر و ۵۰۰ شناور در كلاس قايق و لنچ و كشتي فعاليت دارند.

رييس سازمان شيلات ايران گفت: در حوزه آبزي پروري ۱۱۵ هزار نفر، در صنعت شيلات ۲۵۰ هزا رنفر فعاليت دارند و ما در واقع در حوزه پايداري توليد مشوق هايي گذاشتيم در حوزه آبزي پروري در خيلي از بخش ها صيادان ما به سمت آبزي پروري از جمله پرورش ماهي در دريا روي مي آورند.

وي افزود: مجوز صيد يك مجوز تاييد محور است و بايد فرايندش طي شود يك كميته مديريت صيد داريم كه موسسه تحقيقات علوم شيلاتي در آنجا ميزان مجوز قابل صدور را به ما اعلام مي كند و براساس اهليت سنجي و امتيازبندي صادر خواهد شد، همچنين در حوزه قايق ها چيزي كه موسسه تحقيقات علوم شيلاتي اعلام كرده است حدود ۸ هزار مورد است كه بايد در كل استان ها براساس استاندار با روش لانگ لانگ توزيع كنيم.

به گفته رييس سازمان شيلات ايران، در حوزه لنج ها حدود ۲۰۰ مورد در اقيانوس هند و آبهاي دور اجازه صدور دادند.

حسيني تصريح كرد: منتظر هستيم كه كاربرگ هاي ما مورد تاييد درگاه ملي قرار بگيرد و با مكانيزم و فرايندي كه درگاه ملي صدور مجوز ها انجام مي دهد مجوزها صادر شود ابتداي امر استان هاي هرمزگان و سيستان و بلوچستان را شامل مي شود با توجه به اينكه ساز و كار بحث هاي زيرساختي اماده نبود ، ثبت براساس دو ايتم يك قدرت موتور ۵۵ اسب بخار و روش صيد لانگ لانگ خواهد بود كساني كه اين استانداردها را لحاظ شود مي توانند در سامانه درخواست مجوز وارد شوند.

وي با بيان اينكه استان هاي بعدي خوزستان و بوشهر هستند، افزود: اكنون بحث هاي فني درگاه ملي انجام شده و مشكل تعرفه هاي صيد را در ديوان محاسبات داريم كه با تصويب كاربرگ ها اين مشكل حل خواهد شد البته اكنون براي رفع مشكل هموطنان صياد اعلام كرده ايم كه ثبت نام و بارگذاري را در سامانه سيمرغ انجام دهند تا با فعال شدن درگاه مجوزها تمامي كارها انجام شود.

معاون وزير جهاد كشاورزي درباره تاخير در ارائه كاربرگ ها به درگاه ملي مجوزها گفت: اشكالي كه به ما وارد شد اين بود كه چرا كاربرگ ها در زمان خود تهيه و ارائه نشده است، اما اين را با هماهنگي كارگروه تخصصي كه هيات مقررات زدايي تعيين كرده بود با توجه به اينكه فرايندش زبان تخصصي بايد به زبان ماشين تبديل مي شد ۲۳۰ روز ساعت كار انجام شده است.

وي اظهار داشت: زمان به لحاظ ايجاد زيرساخت ها طولاني شده و غفلتي در اين خصوص صورت نگرفته است.

رييس سازمان شيلات ايران درباره اينكه در برنامه ششم توسعه بايد ۵۰۰ ميليون قطعه بچه ماهي و ميگو رهاسازي مي شد افزود: ما براي صيانت از دريا چند ايتم و در واقع اركان هاي مديريتي در مكان، زمان ، تركيب گونه اي، روش صيد و بازسازي ذخاير لازم داشتيم مي دانيد كه بازسازي ذخاير در شمال و جنوب موضوعاتش با يكديگر متفاوت است در شمال كشور با توجه به گونه هاي زيستي كوچ رود در واقع مسيرهاي طبيعي به خاطر ساخت و سازها از محل مولد گيري و بحث هاي واسطه اي براي بازسازي خارج شده و براي همين بايد تكثيير و رهاسازي انجام بدهيم.

به گفته حسيني، ۳۶۵ ميليون قطعه بچه ماهي با همت دولت سيزدهم و اعتبار سال گذشته به ميزان ۴۵ ميليارد تومان انجام شد.

معاون وزير كشاورزي با بيان اينكه امسال براي تكثير بچه ماهي ۹۰ ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، افزود: ۳۰ ميليون قطعه با همكاري خود صيادان در ايجاد زيستگاه هاي طبيعي و براي بحث تكثير طبيعي اتفاق افتاد، مولد به نسبت دو به يك رهاسازي و تكثير مي شود.

وي ادامه داد: در جنوب كشور، ايجاد زيستگاه هاي مصنوعي ، چراگاه ها و پناهگاه ها براي اكوسيستم بهتر از رهاسازي است، چون در جنوب كشور مراكز تكثير و رهاسازي فعال نداشتيم در دولت سيزدهم ۵ مركز تكثير و رهاسازي آبهاي ماهيان شور از جمله ميگو و ماهيان دريايي را با تخصيص اعتبار استاني محلش را تعيين كرده ايم به طوريكه ۳ مورد در استان هرمزگان و ۲ مورد سيستان و بلوچستان ايجاد مي شود.

حسيني افزود: بيش از ۹۰ درصد رهاسازي مربوط به شمال كشور است و ۱۰ درصد در جنوب كشور رهاسازي انجام مي شود زيرا بايد بيوتكنولوژي تكثير را داشته باشيم.

وي ادامه داد: اكنون بيوتكنولوژي ميگو و ۳ تا ۴ گونه ماهيان بومي را داريم مابقي بايد با كارهاي تحقيقات و شركت هاي دانش بنيان انجام شود.

رييس سازمان شيلات ايران براين باور است كه با توجه به ۱۲۶ گونه اي كه در جنوب كشور داريم فقط نمي توان با يك نگاه بازسازي، كل اكوسيستم را احيا كرد بلكه در آنجا چراگاه ها و زيستگاه ها نتيجه مي دهد به خصوص براي گونه هاي برداشتي از جمله ميگو كه از اهميت ويژه اي برخوردار است.

وي درباره برنامه اين سازمان در زيستگاه هاي جنوب كشور افزود: ۱۰ هزار قطعه بچه ماهي تا سال ۱۴۰۰ رهاسازي شده بود، ۱۵۰۰ قطعه بچه ماهي در ۱۰ سال گذشته بوده است.

حسيني گفت: با اعتباري كه ديده شد، سال گذشته ۱۵۰۰ قطعه بچه ماهي و امسال ۳۵۰۰ مورد رهاسازي مي شود كه در همين دو سه روز قبل ۶۰۰ قطعه بچه ماهي در اطراف جزيره كيش رهاسازي شده است اين كار ملي با مشاركت بخش خصوصي انجام شد.

حسيني درباره كاهش توليد در پرورش ماهي در قفس گفت: بازار يكي از موضوعات چالشي در پرورش ماهي در قفس بود كه با ديپلماسي فعالي كه در اين دولت اتفاق افتاد مشكل بازار حل شد يعني با تفاهم نامه اي كه وزير جهاد كشاورزي با وزير كشاورزي چين منعقد كرد با تفاهم نامه اي كه با روسيه منعقد شد، اكنون مشكلي براي صادرات نداريم در بازار هم ماهي سي باس موجود است كه در حوزه فرهنگسازي جاي گرفته است.

وي افزود: در حوزه بچه ماهي با توليد ۲۳۰۰ پيش مولد و مولد گام موثري براي مولدها برداشته ايم اما بيوتكنولوژي توليد مولد و به گزيني لازم به واردات بچه ماهي دارد به همين دليل با اينكه ظرفيت خوبي براي توليد ايجاد شده هنوز به استاندارها فاصله داريم.

 

پیوست: دانلود
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left

سایر اخبار