سال 1402: مهار تورم، رشد تولید

English امروز: دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

دکترصالحی، رئیس سازمان شیلات ایران: آبزی پروری جای صادرات نفت رامی گیرد.

تاریخ: 10:28:30 1395/03/14 بازدید: 593
دکترصالحی، رئیس سازمان شیلات ایران: آبزی پروری جای صادرات نفت رامی گیرد.










دکترصالحی، تصریح کرد: آبزی‌پروری جای صادرات نفت را می‌گیرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات استان مازندران، دکترحسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در 19 تیرماه سال‎جاری قرار است از کشور فرانسه نیز هیأتی برای تقویت در بخش آبزی‌پروری به ایران بیایند، گفت: نروژ اعلام کرده که آبزی‌پروری این کشور جای صادرات نفت را می‌گیرد.
حسن صالحی در جلسه پیگیری برای تولید ماهیان در قفس در مازندران، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در اواخر 92 سیاست‎های کلان اقتصاد مقاومتی را بیان کردند، اظهار کرد: در زمان تحریم، دشمن شرایط سختی را بر ما تحمیل کرد و اگر همان روند ادامه می‎یافت، شرایط سخت‎تر می‎شود، اما مدیریت رهبری سبب شد که اکنون کشورها برای کار با ایران مسابقه گذاشته‌اند.
معاون وزیرجهادکشاورزی افزود: پایه اقتصاد مقاومتی بر دانش و علم بوده و به امکانات و توانمندی‎های درونی می‎نگرد و از تکنولوژی و ظرفیت سایر کشورها استفاده می‎کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته مزیت صادرات غیر نفتی بر صادرات نفتی پیشی گرفته است، خاطرنشان کرد: موضوع توسعه آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس از بحث‎هایی است که امروز از سوی شخص نخست کشور در حال پیگیری است.
صالحی با اعلام اینکه برای پشتیبانی از این پروژه اعتبار خوبی تخصیص داده‌اند، تصریح کرد: امروز در تمام دنیا حدود 190 میلیون تن تولید ماهی داریم که 51 درصد آن آبزی‌پروری و بقیه صید است.
رئیس شیلات کشور با بیان اینکه در مازندران برای سال 95، تولید 20 هزار تن پرورش ماهی در قفس را هدف‌گذاری شد، گفت: مازندران با 60 هزار تن تولید ماهیان گرمابی و سردابی و فارغ‌التحصیلان زیادی که دارد، ظرفیت بالایی در این بخش دارد که باید از آنها بهره‌برداری شود.
دکترصالحی ادامه داد: 5 هزار تن تولید ماهی در قفس را برای امسال در مازندران هدف‌گذاری کردیم، برای سال آینده نیز، 56 هزار تن پرورش ماهی در قفس را در نظر گرفتیم که 12 هزار تن برای مازندران است.
صالحی با اشاره به سواحل ایران و اینکه از یک‎میلیون تن تولید ماهیان در قفس، 40 درصد آبزی‌پروری است، اظهار کرد: با این حال، از قافله جهانی عقب هستیم، لذا تنها راهی که می‎توانیم هم کمبود غذا را تأمین کنیم و هم در شرایطی که آب شیرین پاسخ‎گو نیست، باید از آب دریا استفاده کنیم که با سیاست‌‎های جهانی نیز مطابقت دارد.
معاون وزیرجهاد کشاورزی ادامه داد: از مجموع، 4.5 میلیون تن پرورش ماهی در قفس که در دنیا تولید می‎شود، یک‎سوم آن در چین بوده که بیش از یک‌میلیون قفس دارد و ترکیه نیز 300 تن تولید دارد.
رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در مجموع، صید ماهیان استخوانی در سواحل مازندران 3 هزار تن است، افزود: در طول ساحل افراد زیادی را داریم، بازسازی ذخایر هم داریم که البته باید احیا و انجام شوند، اما در کنار آن وقتی ظرفیت دریای خزر 350 هزار تن پرورش ماهی است، چرا باید 20 هزار تن از آن دریافت کنیم.
دکترصالحی با اعلام اینکه در سال گذشته 82 هزار تن صادرات آبزیان داشتیم و یک‎هزار تن به روسیه رفته در حالی‌که روسیه 200 هزار تن هزار تن ظرفیت دریافت دارد، خاطرنشان کرد: فضای بسیار خوبی داریم، سال گذشته تمام زنجیره صنعت نروژ را به ایران دعوت کردیم، تجریبات خود را منتقل کردند و باید استفاده کنیم.
وی اظهارداشت: در 19 تیرماه سال‎جاری قرار است از کشور فرانسه نیز هیأتی برای تقویت در بخش آبزی‌پروری به ایران بیایند، وزیر نروژ نیز در هفته نخست مهرماه جاری به ایران می‌آید، نروژ اعلام کرده که آبزی‌پروری این کشور جای صادرات نفت را می‌گیرد، لذا ایران نیز باید از این تجربیات استفاده کند.
رئیس سازمان شیلات افزود: سرانه متوسط مصرف آبزیان در دنیا 20 و در ایران 10 کیلوگرم است، مصرف آبزیان در کاهش سکته‎های مغزی و قلبی مؤثر است، اسپانیا در کنار دریا بوده و مصرف متوسط آبزیان آن 40 کیلوگرم و در مازندران 12 کیلوگرم است.
معاون وزیرجهادکشاورزی در پایان خاطرنشان ساخت: در برنامه ششم توسعه، تولید 200 هزار تن ماهی در قفس را برنامه‎ریزی شد که 40 هزار تن برای مازندران است.
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left

سایر اخبار